Ik ben op zoek naar...

zoeken

Wat is de Hulpwijzer Brabantse Wal?

 

www.hulpwijzerbrabantsewal.nl


De Hulpwijzer is een digitale sociale kaart voor de Brabantse Wal-gemeenten. Deze is ontwikkeld door SDU en Hollandsch Welvaren en tot stand gekomen in samenwerking met inwoners, verenigingen en organisaties. Het is dé online plek voor het vinden van praktische informatie en contactgegevens bij (hulp)vragen in het sociaal domein. U vindt hier ook lokale initiatieven zoals trainingen en cursussen in de buurt en u kunt deze zelf ook toevoegen.

 

De hoofdonderwerpen die vertegenwoordigd zijn op de Hulpwijzer zijn de volgende:

  • Wonen en vervoer
  • Werken en leren
  • Jeugd en gezin
  • Meedoen en meehelpen
  • Zorg en welzijn
  • Geld

 

Om antwoorden op de website te vinden, typt u één of twee trefwoorden in de zoekbalk of u klikt op een themategel, waardoor u uitkomt bij een subthema en/of voorgeformuleerde hulpvraag. Afhankelijk van het onderwerp verschijnt er online advies, lokale informatie en de contactgegevens van relevante organisaties.

 

Wat kunt u met de Hulpwijzer?
De Hulpwijzer is een hulpmiddel voor inwoners die lastig hun weg vinden in het grote ondersteuningsaanbod en werkt drempelverlagend. Ook voor professionals is de Hulpwijzer een goed hulpmiddel, om de volgende redenen:

  • Het hulpaanbod wordt breed inzichtelijk gemaakt waardoor u goed op de hoogte bent van alle bestaande voorzieningen;

  • Het kan u helpen tijdig en naar de juiste organisatie door te verwijzen wanneer u zelf een hulpvraag krijgt;

  • U kunt samen met de inwoner/cliënt de Hulpwijzer doornemen of hiernaar verwijzen zodat hij of zij het juiste antwoord vindt op de hulpvraag. 

     

Hoe kan ik verbeteringen en aanpassingen doorgeven?
De Hulpwijzer Brabantse Wal is het afgelopen half jaar uitvoerig getest door inwoners, organisaties en collega’s. De Hulpwijzer is zelflerend en wordt daarmee in de toekomst alleen nog maar completer. In het geval van inhoudelijke suggesties of verbeterpunten, kan iedereen bij de thema’s aan de rechterzijde het contactformulier (‘wij horen graag uw mening’) invullen. De redactie neemt deze meldingen binnen vijf werkdagen in behandeling.

 

Wat kan ik hieraan bijdragen?

De Hulpwijzer verwijst naar organisaties die iets voor inwoners kunnen betekenen. Mogelijk ook naar die van u. Alleen als mensen de Hulpwijzer weten te vinden, gaat het daadwerkelijk werken! Dus help ons om de mogelijkheden van de Hulpwijzer actief uit te dragen. Als u de mogelijkheid heeft, zouden wij het zeer op prijs stellen als u de Hulpwijzer wilt promoten, door bijvoorbeeld een nieuwsbericht of link naar www.hulpwijzerbrabantsewal.nl op uw website te plaatsen of door onze Facebookpagina https://www.facebook.com/Hulpwijzerbrabantsewal/ te liken en berichten te delen. In de bijlagen vindt u hiervoor ook wat promotiemateriaal.

 

Krijgt u vragen over de website (bijvoorbeeld waarom een bepaalde organisatie niet is opgenomen)? Verwijs hen dan zoveel mogelijk naar het contactformulier op de Hulpwijzer (https://hulpwijzerbrabantsewal.nl/stel-je-vraag). Dan nemen we binnen vijf werkdagen contact met hen op. Ook uw eigen vragen of opmerkingen kunt u via daar doorgeven. Voor overige vragen of vragen die niet kunnen wachten, is ondergetekende bereikbaar.

 

 

Met vriendelijke groet,

Namens het projectteam: SDU, Hollandsch Welvaren en gemeentes Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht,